Den digitale utviklingen går raskt, og ny kompetanse innen digital markedsføring er kritisk for bedriftene som ønsker å ansette dyktige medarbeidere. Innsikt i den digitale verden er, og vil bli, et av de aller viktigste konkurransefortrinnene.
I dag starter 57-67% av alle beslutninger på nett.
Curata
Basert på denne informasjonen, er det svært viktig at den digitale strategien er godt forankret i organisasjonen, og tas med i vurderingen av enhver rekrutteringsprosess.
– Jeg opplever fortsatt at en del ledere som ikke benytter ekstern bistand, går i fellen ved å lete etter kandidater som ligner på den de skal erstatte, forteller Odd Arne Krogstad, partner i Skagerak Consulting.
En digital rekrutteringsprosess
Vi i Skagerak Consulting utfordrer allerede våre oppdragsgivere på det digitale skiftet i første møte. Gjennom utformingen av en kandidatspesifikasjon vil dette være et meget viktig aspekt å belyse på en skikkelig måte. Som rådgivere i Skagerak Consulting bidrar vi til at våre kunder blir bevisst dette. For de som trenger ekstern bistand, kan vi tilby rådgivere som håndterer digital strategi på et meget høyt nivå.
I dagens digitale verden holder det ikke med en fin hjemmeside. Man må faktisk være bevisst på hvordan nettsiden brukes, oppleves og føles. Som en vei inn til nettsiden er artikler og blogginnlegg et nyttig verktøy som hjelper konvertering av trafikk inn til selve hjertet av bedriften din. En blogg eller en artikkel vil være viktig i forhold til at bedrifter kan skrive på en måte som løser «et problem» for den potensielle kunden. Dette skaper troverdighet og tillit til besøkende og mer trafikk inn til nettsiden din.
Et annet viktig element er landingssider. Dette er et svært nyttig verktøy dersom du skal basere den digitale strategien din på Inbound Marketing. Landingssiden fungerer som en trakt hvor leads (kunder) legger igjen kontaktinformasjon sin i bytte mot attraktive tilbud, seminarer, nedlastbart innhold, etc. Ved å skape en slik løsning, vil du gjennom en landingsside kunne samle «hot leads», altså, folk som faktisk er interessert i tilbudet ditt og kontakte disse uten å gamble på «cold calling».
Punkter du bør ha i din digitale rekrutteringsstrategi
Jobbsøkere finner informasjon på nettet og de leter seg frem til informasjon om virksomheter som virker attraktive for dem. Når vi skal rekruttere nye kandidater, må vi derfor tenke på hva en potensiell jobbsøker kan se etter. Du bør derfor gjøre følgende tiltak:
- Bygge merkevare som en spennende arbeidsgiver
- Bygge en solid base med potensielle kandidater over tid
- Fange oppmerksomheten til passive og aktive jobbsøkere og konvertere disse til aktuelle kandidater
- Bearbeide kandidater med tilpasset innhold gjennom bevissthets- og vurderingsfasen
- Ta personlig kontakt med de beste kandidatene når de befinner seg i beslutningsfasen
- Bearbeide de beste kandidatene og bli bedre kjent for å se om det er en match og om de vil passe inn i deres kultur
- Sørge for at de ansatte blir promotører og viktige ambassadører for bedriften
Innhold og kandidatbearbeiding
Med et ønsket segment på plass er det på tide å komme i gang med innhold og bearbeiding av kandidater:
- Publiser innhold som styrker din bedrift som en ledende aktør.
- Bearbeid karrieresidene for å vise frem kultur, de ansatte og hvordan det er å jobbe i selskapet. En video kan være svært effektivt her.
- Tilby innhold for nedlasting, og be samtidig om tillatelse til å følge dem opp med relevant innhold.
- Plassere calls-to-action (CTA), konverteringspunkter, på hjemmesider og blogg
- Bearbeid kandidatene over tid med automatiserte tjenester og marketing automation.
- Bearbeide kandidatene personlig, og ta kontakt når de er kvalifisert for det.
- Tenke multikanal – kandidater befinner seg på ulike arenaer (sosiale medier) og finner informasjon i mange kanaler. Du må være til stede der hvor kandidatene er.
- Ta aktivt i bruk LinkedIn og andre sosiale medier for å bygge merkevare og tankelederskap, samt knytte relasjoner.
Ønsker du å lære om våre rekrutteringsprosesser? Les mer her!