Å overkomme «The Knowing-Doing Gap»

Leder og organisasjonsutvikling

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med utvikling.

Hva gjør vi

Rekruttering

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med rekruttering.

Rekruttering

Strategi og virksomhetsutvikling

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med utvikling.

Hva gjør vi

Del

Facebook iconLinkedIn iconMail icon

Har du gitt opp et nyttårsforsett?

Du er ikke alene. Vil du vite hvordan du overkommer The Knowing Doing Gap, både privat og på jobb?

Les videre!

Når du setter deg et mål, er det lett å se hvilke fordeler du har, eller hva du har å vinne. Det er dette som motiverer deg til å starte. Det du som oftest ikke har tenkt på, er hva du har å tape, eller de «konkurrerende lojalitetene».  Det er de som trekker deg tilbake til gamle vaner, eller hindrer deg i å gjøre det du har bestemt deg for å gjøre. Lettere da å si at du ikke fikk tid.

Spør deg selv «hva er det jeg gjør eller ikke gjør i stedet for å gjøre de tingene jeg ble enig med meg selv om å gjøre? Hva er det jeg forteller meg selv? «Jeg er så trøtt nå, jeg gjør det heller i morgen. Jeg fortjener å slappe litt av nå.» Bak disse historiene du forteller deg selv, ligger en hypotese. «Hvis jeg ikke får slappet av, så….»  «Jeg føler meg dum i treningstøy, dette er bare ikke meg». Hva er det egentlig som skjer? Du er rett og slett mer lojal mot noe annet.

Forskningen til Kegan og Lahey viser at det er mange av de samme prinsippene som gjelder ved endring i organisasjoner – vi har noe å vinne, og vi har noe å tape. Når ledergruppen er enige om å iverksette et tiltak og ingenting skjer, hører vi ofte mer eller mindre dårlige unnskyldninger, eller noe som har med det tekniske å gjøre. Ofte ligger forklaringen i noe adaptivt, det at vi kjenner på et tap og at vi må endre atferd. Snakk om det. Hvis noen sier at de ikke har tid, spør hva de har prioritert i stedet. Snakk om de konkurrerende lojalitetene. Og test ut med små skritt.

Vil du vite mer om hvordan Skagerak Consulting jobber med endringsprosesser? Ta kontakt!

Forslag til andre artikler fra Skagerak Consulting

Les også: HVEM har hatt suksess med «lesson learned»

Les også: Tre skjulte feller: Leder du selskapet i blinde?

Les også: Lederens stress – dilemmaer og løsninger

Les også: Setter din ledelse dype og varige spor som er verdt å følge?

OM SKRIBENTEN

Helen V. Aasgaard

Helen har over 20 års erfaring fra rådgivning og er en erfaren leder. Hun er tidligere partner og medgründer av Assessit, et ledende skandinavisk HR-hus. Hun jobber bredt mot ulike bransjer, i inn- og utland, med spisskompetanse innen consulting, organisasjoner, offentlig forvaltning, helse og retail.

Helen øker organisasjoners og individers gjennomføringskraft, både som rådgiver, prosessleder, coach og foredragsholder.