10 grunner til at endringer ikke lykkes, og hva du kan gjøre med det 

Leder og organisasjonsutvikling

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med utvikling.

Hva gjør vi

Rekruttering

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med rekruttering.

Rekruttering

Strategi og virksomhetsutvikling

Les mer om hvordan vi hjelper bedrifter med utvikling.

Hva gjør vi

Del

Facebook iconLinkedIn iconMail icon

Synes du endring er vanskelig? Les om 10 vanlige fallgruver og hva du kan gjøre for å lykkes.

Alle er enige om at endringskompetanse er avgjørende for å lykkes. Og likevel er endring noe som er veldig vanskelig å få til. Årene med Covid viste at vi ved ekstreme situasjoner greier å endre oss svært raskt. Nå er mange ledere frustrert over at det er like vanskelig som før å få til endring. Hvor ble det av endringsviljen? Her er 10 grunner til at endringer ikke lykkes: 

  1. Vi går for raskt til handling 
    Som leder er du ofte langt foran dine medarbeidere og har tenkt nøye gjennom en endring, som kan komme overraskende på medarbeiderne. Prøv å møte medarbeiderne der de er. Snakk om hva vi har å vinne på endringen og tenk gjennom hva suksess er for de involverte, ikke bare ledelsen.
  2. Vi snakker ikke til tapet 
    Ved enhver endring, er det noen som har noe å tape. Dette tapet må vi snakke om. Det er et enkelt regnestykke: Det jeg har å vinne, må være mer verdifullt enn det jeg har å tape. Vær nysgjerrig på hva andre har å tape.
  3. Vi får ikke tilstrekkelig mange med oss 
    Det holder ikke å ha en skare trofaste tilhengere og satse alt på dem. Du skal fri uhemmet til de ubesluttsomme og være tett på dine motstandere. Det vil alltid noen som ikke blir med. Forbered deg på å ofre noen.
  4. Vi har konkurrerende lojaliteter 
    Når endring ikke skjer, er det fordi vi er mer lojale mot noe annet enn det vi har bestemt oss for. Kartlegg: Hva er det vi gjør/ikke gjør som hindrer oss i å gjennomføre endringen? Hvilke lojaliteter må vi reforhandle?
  5. Vi tenker kun på det tekniske 
    Vi fokuserer ofte på planer, organisasjonsstruktur, instrukser, rapporter osv. Vi liker tekniske løsninger og glemmer det adaptive, eller det som dreier seg om hvordan mennesker tilpasser seg endring og hva som gjør at man føler motstand.
  6. Vi gir ikke jobben tilbake 
    Snakk om hvordan hver enkelt kan ta ansvar for sine adaptive utfordringer ved endringen, inkludert deg selv. Det kan for eksempel være tap av prestisje, å håndtere risiko, usikkerhet, å føle seg inkompetent osv.
  7. Vi tar for store skritt av gangen 
    Mennesker endrer seg som oftest med små skritt av gangen. Identifiser hva dere kan teste ut og fortsett med uttesting av til endringen er gjennomført.
  8. TTT 
    Når vi endrer oss, trenger vi å gjenta handlingen mange hundre ganger før den sitter. Vær tålmodig.
  9. Vi glemmer å feire fremgang
    Forsterk det du vil ha mer av, feire fremgang og hold motet oppe.
  10. Vi fokuserer på for mange endringer samtidig 
    Prioriter, prioriter, prioriter. Vi greier ikke fokusere på mer enn 2-3 ting av gangen.

Er du interessert i å høre mer om hvordan våre dyktige rådgivere i Skagerak Consulting kan bistå deg og din organisasjon med å lykkes med endring? Ta kontakt!

Forslag til andre artikler fra Skagerak Consulting

Les også: Onboarding av nye ledere – alle har et ansvar!

Les også: Tre skjulte feller: Leder du selskapet i blinde?

Les også: Lederens stress – dilemmaer og løsninger

Les også: Setter din ledelse dype og varige spor som er verdt å følge?

OM SKRIBENTEN

Helen Valerius Aasgaard

Helen har over 20 års erfaring fra rådgivning og er en erfaren leder. Hun er tidligere partner og medgründer av Assessit, et ledende skandinavisk HR-hus. Hun jobber bredt mot ulike bransjer, i inn- og utland, med spisskompetanse innen consulting, organisasjoner, offentlig forvaltning, helse og retail.

Helen øker organisasjoners og individers gjennomføringskraft, både som rådgiver, prosessleder, coach og foredragsholder.